Strona główna
Praca
Tutaj jesteś
Praca

Jak wygląda praca w sprzedaży?

Data publikacji 19 kwietnia 2022


Zastanawiasz się, czy praca w sprzedaży jest odpowiednia dla Ciebie? Poznaj cechy jakie powinien posiadać sprzedawca oraz zobacz, gdzie szukać ofert pracy na to stanowisko.

Zapoznaj się z konkretnymi zawodami jakie istnieją w branży sprzedażowej oraz zobacz, jakich umiejętności i cech charakteru one wymagają.

Sprzedawca-kasjer

Sprzedawca-kasjer pracuje tam, gdzie wymagana jest obsługa klienta i sprzedaż mu produktu lub usługi. Sprzedawca może zajmować się, między innymi:

  1. obsługiwaniem kasy fiskalnej
  2. obsługiwaniem terminala
  3. dbaniem o wizerunek firmy i własny
  4. przyjmowaniem zwrotów
  5. doradzaniem klientom
  6. dbaniem o porządek w miejscu pracy
  7. wykładaniem towarów 
  8. metkowaniem produktów

Aby zostać kasjerem wystarczy posiadać wykształcenie średnie, a czasami nawet wystarczy wykształcenie podstawowe.Gdy kandydat aplikuje na stanowisko kasjera i potrafi obsługiwać kasę fiskalną, to pracodawca na pewno zauważy tę umiejętność i uzna ją za duży plus. Jednak znajomość obsługi kasy fiskalnej nie jest tak wymagana, gdyż zawsze istnieje możliwość nauki, na początku pracy w tzw. okresie szkolenia. 

Pożądanymi cechami na stanowisku sprzedawcy są: komunikatywność, rzetelność, otwartość, uczciwość, empatia, spostrzegawczość oraz dokładność.

Przedstawiciel handlowy

Przedstawiciel handlowy zajmuje się głównie zdobywaniem nowych klientów dla przedsiębiorstwa. Odpowiada on również za reprezentowanie swojej firmy na rynku, budowanie świadomości o danej marce, obserwowanie konkurencyjnych przedsiębiorstw, sprzedawanie produktów lub usług klientom oraz zdobywanie i utrzymywanie kontaktów biznesowych.

Jak pracuje przedstawiciel handlowy? To zależy od firmy, ponieważ w każdej z nich procesy te mogą się różnić. Najczęściej osoby na tym stanowisku udają się do biur potencjalnych klientów i tam oferują im ofertę firmy. Zawód ten wymaga częstego przemieszczania się i z pewnością posiadania prawo jazdy kategorii B.

Jakie cechy powinien posiadać przedstawiciel handlowy? Zdecydowanie powinien potrafić dobrze zarządzać czasem, być komunikatywny, otwarty na ludzi, rzetelny, uczciwy, sumienny oraz dokładny.

Znajdź pracę na stanowisku: Sprzedaż

Konsultant telefoniczny

Konsultant telefoniczny zajmuje się dzwonieniem lub odbieraniem telefonów od klientów. Dodatkowo dba on o wizerunek firmy, buduje jej markę oraz przygotowuje umowy. Praca polega na rozmowie z klientami, opowiadaniu im o produkcie lub usłudze albo odpowiadaniu na powstałe wątpliwości u klienta. Ponieważ jest to praca, która wymaga kontaktu z drugim człowiekiem ważne jest to, aby pracownik na danym stanowisku lubił rozmawiać z innymi ludźmi. Innymi cechami charakteru, które powinien posiadać konsultant telefoniczny są: odporność psychiczna, cierpliwość, empatia, dokładność, komunikatywność, otwartość oraz uczciwość.

Kierownik sklepu

Kierownik sklepu organizuje pracę w danym sklepie. Dba o to, aby dany sklep właściwie funkcjonował oraz nadzoruje podległy zespół pracowniczy, aby ten osiągał zamierzone wyniki sprzedażowe oraz inne cele biznesowe. Innymi obowiązkami kierownika są: organizacja rekrutacji pracowników i ich przeszkolenie, wsparcie i motywowanie pracowników sklepu, kontrola finansowa w danym sklepie, przygotowywanie planów pracy dla pracowników, dbanie o odpowiedni wygląd sklepu i staranie się o zaufanie klienta i jego dobrą obsługę.

Pożądanymi cechami charakteru na stanowisko kierownika sklepu są: cierpliwość, empatia, skrupulatność, spostrzegawczość, komunikatywność, otwartość, dobra organizacja czasu i pracy, odpowiedzialność oraz chęć do na nauki. Dodatkowo kierownik powinien posiadać umiejętność zarządzania zespołem, umiejętność analitycznego myślenia, powinien potrafić obsłużyć komputer, kasę fiskalną oraz znać chociaż jeden język obcy.

Zaletą starając się na stanowisko kierownika sklepu jest ukończenie studiów pierwszego stopnia na kierunku zarządzanie lub kierunku pokrewnym, ale nie jest to warunek konieczny. Wystarczy posiadanie doświadczenia w swojej ścieżce kariery zawodowej związanej z zarządzaniem personelem i doświadczeniem w handlu.

Dyrektor sprzedaży

Dyrektor sprzedaży zajmuje się nadzorowaniem całego przedsiębiorstwa, m.in. jego obowiązkami może być:

  • planowanie długotrwałych celów biznesowych firmy
  • kontrolowanie firm konkurencyjnych na rynku
  • obserwowanie trendów w branży
  • pozyskiwanie nowych klientów
  • realizacja wcześniej obranych planów biznesowych
  • podpisywanie umów
  • negocjowanie warunków współpracy z innymi przedsiębiorstwami
  • kontrolowanie i zarządzanie zespołem firmy

Głównymi pożądanymi cechami na stanowisku dyrektora sprzedaży są: komunikatywność, skrupulatność, uczciwość, systematyczność, otwartość, samodzielność oraz kreatywność.

Umiejętnościami jakie powinna posiadać osoba na tym stanowisku są: umiejętność analitycznego myślenia, umiejętność zarządzania personelem, umiejętność prowadzenia rozmów i negocjacji, umiejętność obsługi komputera i kasy fiskalnej. Z pewnością dyrektor powinien znać chociaż jeden język obcy.

Na stanowisko dyrektora sprzedaży wymagane jest ukończenie studiów pierwszego stopnia na kierunku technicznym, ekonomicznym lub marketingowym oraz posiadanie wieloletniego doświadczenia w branży sprzedażowej.

Ile zarabia kurier DPD?

Redakcja cytrusik.pl

Nasi redaktorzy na cytrusik.pl to zespół ekspertów z pasją do dzielenia się wiedzą i inspiracją na tematy związane z lifestylem, zdrowiem, finansami i pracą. Każdy z naszych redaktorów posiada specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w swojej dziedzinie, co pozwala nam dostarczać wartościowe treści dla naszych czytelników.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?